Kultura organizacji: jak o nią zadbać? 

Kultura organizacji: jak o nią zadbać? 

Co to jest kultura organizacji? Kultura organizacji powinna stanowić kluczowy element każdego przedsiębiorstwa. Jej najpowszechniejsza definicja brzmi, że to „norma społeczna i system wartości motywujący pracowników, odpowiednią atmosferę organizacyjną, sposób zarządzania, wspólne znaczenia i symbole, plany poznawcze, wymagania behawioralne”.

Budując kulturę organizacji należy pamiętać, że jest to długofalowe przedsięwzięcie, które może realnie przełożyć się na lepszą wydajność pracowników. Jeśli będą związani z firmą i będą się w niej czuć bezpiecznie, to przełoży się na ich efektywność wykonywania obowiązków oraz lojalność.

Kroki do zadbania o kulturę organizacji

- analiza misji i wartości jakie reprezentuje przedsiębiorstwo. 

Warto się zastanowić jakie są cele organizacji i jakie wartości są dla niej ważne? W kontekście zatrudnienia nowych pracowników takie rozważania mogą okazać się kluczowe, gdyż pomogą one przy wybraniu osoby, dla której podobne cele i wartości będą istotne.

- zaangażowanie pracowników do pracy 

Zachęcanie pracowników do dzielenia się pomysłami i uwagami na dany temat spowoduje większą otwartość u nich i chęć do działania. Sprzyja to również rozwojowi ich kompetencji i realizacji nowych projektów. Udzielanie feedbacków, wsparcie przy trudniejszych etapach projektu może się przyczynić

- dbanie o bezpieczną i opartą na zaufaniu atmosferę pracy

Pracownik, który będzie czuł się doceniony przez współpracowników i kadrę zarządzającą będzie chętniej wykonywał obowiązki i dłużej pozostanie przy danej firmie. Bezpieczeństwo i higiena pracy również ma tutaj niebagatelne znaczenie (więcej na ten temat napisaliśmy tutaj).

Powyższe pomysły to tylko parę przykładów, które mogą okazać się pomocne przy dbaniu i budowaniu kultury organizacji. Jednakże warto o nich pamiętać. Jeśli potrzebujesz większego wsparcia i doradztwa w tym temacie, zapraszam na konsultację.

Mamy nadzieję, że artykuł pomógł odpowiedzieć na pytanie: co to jest kultura organizacji. Zapraszamy do podzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach!

Zobacz inne posty

psycholog kariery Kraków
Psycholog kariery – Kraków
jak zbudować markę osobistą
Jak zbudować markę osobistą od podstaw?
kto pomaga znaleźć pracę
Kto pomaga znaleźć pracę? Poradnik dla osoby bezrobotnej
wymarzona praca
Czy pasja to klucz do pracy marzeń? Co mówi nauka?